Alla inlägg under september 2010

Av Margareta Martimo Johansson - 24 september 2010 19:10

Denna regniga fredag blev det grönsakssoppa med nybakat bröd.


 

 

 




1 liter vatten

2-3 potatisar

Gröna ärtor

Romanesco

Salladslök

Grönsaksbuljong

Ev salt och peppar


Nybakat bröd med bregott, salami och oct, kan det bli mer underbart?


 

 



10 dl vatten

8dl vetemjöl

5dl kruskakli

50g jäst

1dl linfrön

1dl solroskärnor

1dl pumpakärnor

2-3 msk rapsolja

1 tsk salt

Grädda längst ned i ugnen i ca 40min i 200grader.

Av Margareta Martimo Johansson - 24 september 2010 19:08

Så här såg det ut för mig idag när jag kom hem från Vännä, 822kr fattigare blev jag men magen kommer att vara mätt länge.  

Av Margareta Martimo Johansson - 24 september 2010 09:06

Det är en blandning av flera malda kryddor, de kryddor som utgör mindre än två procent behöver inte namnges i ingrediensförteckningen om de inte innehåller selleri eller senap.

Den fina färgen fås av gurkmeja och den ska alltid ingå, sedan brukar även ingefära, kanel, kardemumma, koriander, kryddnejlika, muskotblomma, svartpeppar och spiskummin ingå. I vissa blandningar ingår bockhornsklöver som är en baljväxt, är man allergisk mot baljväxter så kan man reagera på den.

Curry finns i olika styrkor och passar till flera olika rätter som kyckling, fisk, skaldjur och ris.

 

Av Margareta Martimo Johansson - 23 september 2010 20:02

Ja vad kan man göra för att öka intaget av grönsaker? Förutom att äta dem till maten eller i en sallad så kan man har grönskaker i maträtterna. Har du en kräsen pojkvän, flickvän, man, fru eller barn så kan du ganska lätt "gömma in" olika grönsaker i de klassiska maträtterna. Ett exempel är köttfärssås, denna rätt kan du variera till oändlighet. Man kan ha i morötter, lök, majs, svamp, paprika, ärtor, tomat, rödbeta, ja det är bara fantasin som sätter stopp. Av köttfärssåsen kan du sedan göra pajer, gratänger, piroger eller bara äta den med pasta.


I min köttfärssås hittade man idag lök, morötter, majs och tomat.

 

Av Margareta Martimo Johansson - 23 september 2010 15:06

Så här blev det när vi fick in lite möbler. Ångrar mig lite grann nu när man ser hur fint det blev att vi inte tog de tapeterna till sovrummet som det egentligen var tänkt, men nu får man ta sig en middagslur här inne istället.


 


 

Ett Latterum utan Latte går ju inte, Latteljus som luktar ljuvligt och en bok om hur man gör olika Cafe Latte.

 

Av Margareta Martimo Johansson - 22 september 2010 16:28

Idag så har pappa födelsedag och det ska självklart firas även om han inte finns kvar med oss här på jorden så finns han ju alltid med oss i våran hjärtan och tankar. Det går inte en dag utan att jag tänker på pappa eller känner att "Oj det här borde jag ringa pappa och fråga om" men gissar jag rätt så är han ute och fiskar, dricker en öl och röker pipa med Elvis och Johnny Cash, desstuom så har jag hört att det är dyrt med såna fjärrsamtal. Ikväll så vrider vi Elvis på hög volym och häller upp en whisky och skålar för att pappa fyller 69år. Skål och ett stort grattis från oss alla som fortfarande älskar dig så otroligt mycket.


 

 

 

Av Margareta Martimo Johansson - 21 september 2010 21:02

Nu när hösten är här passa på att njuta av massa goda, lättlagade och värmande soppor.

Till middag idag hade vi spenatsoppa.

 

Recept.

Vatten 1liter

1-2 buljongtärningar

500g fryst hackad spenat

2-3msk mjöl

Salt

Peppar

Ägg, jag hade 2ägg/portion

Koka upp 9dl vatten tillsätt buljongtärning. Tillsätt den frysta spenaten och låt den tina i vattnet. Rör ihop mjöl med 1dl vatten till en slät redning, häll ner det i soppan och koka i ca 5min. Om man vill kan man ha i grädde eller mjölk men då får man inte den fina gröna färgen men det är ett bra sätt att höja energinivån på soppan, man kan även tillsätta lite rapsolja/portion. Salta och peppra efter smak.Koka och skär äggen i bitar, lägg i soppan. Jätte gott med en ostsmörgås till.

     

Av Margareta Martimo Johansson - 21 september 2010 20:44

Ikväll fick jag med mig Simon på min löprunda. Det var mycket roligt med sällskap även om han springer snabbare än mig och jag halvvägs ville vrida nacken av han och skrika rakt ut " död din skit, dö...." Hade inte han varit så duktig på att peppa en när han ser att man ligger efter och flämtar som en jagad älg samtidigt som man morrar av ilska så hade det nog kunnat hända.


Simon älgar iväg och lämnar mig själv.


 


Idag var det inte bara löpning utan även styrka.

 

När det tar emot, kämpa vidare!! Ett av mina träningsmotton.

 

Bra jobbat!!

 

Ovido - Quiz & Flashcards