Alla inlägg under juli 2010

Av Margareta Martimo Johansson - 30 juli 2010 11:33

Jag bara älskar frukost, speciellt när man får ha i egna jordgubbar och smultron i filen, underbart!!


  

Av Margareta Martimo Johansson - 29 juli 2010 11:26

Man hör ofta folk prata om vad de tränar, hur de tränar, hur ofta, hur länge osv Det läggs stor vikt på träning men hur är det med tiden emellan de olika träningspassen. För att man ska ha framgång i sin träning så är det otroligt viktigt med mat, vätska och sömn mellan passen. En sund och hälsosam kosthållning så kroppen kan bygga frisk ny vävnad. Tillräckligt med vätska så vätskeförlusten från träningen ersätts, har man negativ vätskebalans så kommer transporten av näringsämnen att gå långsammare. Sist men inte minst så kom ihåg att sova ordentligt, sover man dåligt så gör man lätt misstag som eventuellt kan leda till skador.


                  

Av Margareta Martimo Johansson - 28 juli 2010 16:37

Hovis var ut idag och skodde, jag är så glad att han kör ut till oss nu när vi står i urskogen :D Tänka om man själv hade den lyxen att få nya skor och pedikyr var 7:e vecka, men det där med fötter är inte riktigt min grej.... men skor däremot.

  


Sen blev det en kortis ute i skogen, Andy var inte alls sugen att vara med på bild.

    

Av Margareta Martimo Johansson - 28 juli 2010 10:23

Underbara, fina, snälla och goa Andy, det finns ingen finare.



     

Av Margareta Martimo Johansson - 26 juli 2010 22:54

Vårat hus börjar sakta men säkert att blir ett hem <3


Sovrummet


Datarummet som nu får vikariera som gästrum

     

Av Margareta Martimo Johansson - 26 juli 2010 14:02

Nu känns det som att det har hänt mycket, se och njut!


Hallfönstrena och runt dörren är målade svart. Tidigare så var det vänstra fönstret vitt och det högra svart. Hmm....


Vi fick styra upp ett eget skåp så vi får in varmluftsugnen.

    


Mamma och Greta gör en besiktning utav köket.

  


En av de få bilder på mig när jag jobbar, bra eller dåligt?


Färdig målat och inpackat med porslin.


Måste bara visa det super snygga tallrikarna mamma gav till oss som inflyttningspresent.

     

Japp idag drog köksbyggandet igång. Svärfar Göran var här och gav oss en hjälpande hand så nu är hönsen i buren, hjulet i rullning eller skinkan i ugnen.... eller vad man nu säger.


Mysfrukost i solen innan dagens slit drog igång


Här mäts det ut vart kyl och frys ska stå


Som sagt kök på G

        

Av Margareta Martimo Johansson - 24 juli 2010 10:38

Något som slog mig när jag drack mitt morgonte tidigare idag var att många väljer att dricka te för att det är nyttigt. Te innehåller mindre koffein än kaffe samt att det finns antioxidanter (finns även i kaffe). Idag finns det en uppsjö av olika teer svart, grönt, rött, vitt, med eller utan koffein osv, alla kan hitta sin favorit i denna tedjungel. Dit låter ju allt bra men det som slog mig när jag drack mitt te (svart eller grönt som jag brukar säga, alltså utan mjölk, socker eller honung) var vad folk stoppar i sitt te. Låt oss säga att man dricker tre koppar te/dag och har i två sockerbitar i varje kopp så blir det sex sockerbitar/dag (ca 20g socker). På ett år så blir det 7,3kg socker (ca 29000 kcal), vilket är energiinnehåller i ca 4 kg kroppsfett. Honung är bättre då det innehåller mer näring än socker men det blir också stora mängder energi om man har honung i sina tre koppar/dag.

När jag nu satt med min kopp och funderade så fortsatte tankarna till iste, nu när det är sommar och varm är det hur gott som helst med iste. I varje affär kan man köpa iste pulver som man bara blandar ut med vatten och vips så har man iste men då ska man ha i tanken att det man då dricker är i princip bara socker. Det är mycket bättre och billigare att göra iste själv.


Iste

3-4 tepåsar

1 liter kokande vatten

honung

citron

Låt tepåsarna dra ca 5min, tillsätt honung, låt det svalna, smaksätt med citron och servera i glas med is. Enklet, gott och billigt!


Med detta inlägg menare jag inte att man aldrig får ha socker i sitt te, utan jag vill bara att man ska tänka lite extra på vad man egentligen stoppar i sig och att små bäckar till slut leder till en stor sjö.

  

Ovido - Quiz & Flashcards