Alla inlägg under juni 2011

Av Margareta Martimo Johansson - 30 juni 2011 20:27

Japp så kan man beskriva känslan. Jag har lånat ut Andy. Igår åkte vi och lämnade henne i Vännfors hos Andrea och Julia. Ganska konstigt att vara hästlös en månad, något jag inte kommer ihåg när det hände sist.

   

Av Margareta Martimo Johansson - 28 juni 2011 18:43

Igår åkte lillan, mamma och mormor in till stan för att handla lite kläder. Tyvärr (om man nu får klaga på värmen) var det så varmt så lillan var inte på toppen humör och shoppingtrippen blev ganska kort. Jag hann i allafall köpa en liten svart klänning så nu ska mamma magen bort :)

  

Lillan var så otroligt söt i sina finstrumpor som hon fick av Ida i min klass.

Av Margareta Martimo Johansson - 26 juni 2011 22:28

"Rest-pytt"- Man tager vad man haver....

 

Köttbullar

Corizokorvar

Grillkorvar

Paprika

Morötter

Broccoli

Nudlar


Gör så här: Skölj och skär paprikan, mötterna och broccolin i jämnstora bitar. Dela köttbullarna på hälften och skär korvarna i ca 2cm stora bitar. Stek grönsakerna i några minuter och rör ner köttbullarna och korvarna, stek allt i några minuter till. Koka nudlarna. Ät och njut!


Av Margareta Martimo Johansson - 26 juni 2011 22:05

Hölökakor

 

1,4 liter Lantbrödsmjöl

5dl vatten

2dl linfrön

25g jäst

1msk rapsolja

1msk honung

1tsk salt


Gör så här: Smula ner jästen i en bunke och tillsätt fingervarmt vatten (37grader), rör om tills jästen löst sig. Tillsätt linfrön, rapsolja, honung och salt. Arbeta in mjölet och låt degen jäsa under bakduk i ca 30min. Efter att degen jäst, knåda den lätt. Dela degen i fem delar och kavla ut runda kakor. Nagga kakorna innan du gräddar dem. Grädda dem mitt i ugnen i 250grader i ca 5min eller tills de fått färg. Låt svalna på galler under bakduk.

    


Av Margareta Martimo Johansson - 26 juni 2011 22:00

Lillan har hjälpt pappa och farbror Henke i garaget.

 

Av Margareta Martimo Johansson - 25 juni 2011 23:21

Oavsett väder så är grillat alltid lika gott. Tur är väl det eftersom vi i Sverige alltid har så härligt fina sommrar, helst midsommar. 

Jag gillar det klassiska; gott kött, rotsaker i ugn, bea, vitlöksbröd och en kall öl till.

 

Dessert är alltid gott, även om man har ätit sig proppmätt så finns det alltid plats för lite gott.


Falsk äppelpaj (3st)

2 äpplen

en klick smör

honung

kanel

en sats sockerkakesmet


Sockerkaka

3dl vetemjöl

2dl socker

2 ägg

1dl mjölk

50g smör

1½tsk bakpulver


Gör så här: Skala äpplena och skär dem i ca 1cm stora bitar. Värm stekpannan och smält smöret, stek äpplena. Tillsätt kanel och honung efter några min, stek och rör om i några min. Gör smeten till sockerkakan. Fördela äppelröran i ugnsfasta formar och klicka i sockerkakesmet över. Grädda i nedredelen av ugnen i 175grader i ca 20min, känn med en tandpetare så sockerkakan blivit fast. Ta ut formarna och låt dem svalna något, servera med en klick vaniljglass.

            





Av Margareta Martimo Johansson - 22 juni 2011 21:12

Semester=Fika. Kaffe, te eller varför inte ett glas kallt mjölk till kakorna.

 

Nötkakor 30st

1½dl vetemjöl

1dl socker

100g smör

1ägg

½dl hasselnötter

2tsk kakao

½tsk bakpulver


Gör så här: Smält smöret. Vispa socker och det smälta smöret poröst, knäck i ägget och vispa ihop. Blanda mjöl, kakao och bakpulver, tillsätt det i smeten och vispa ihop. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper, ca 0,5cm tjockt. Lägg hasselnötterna i en påse och slå på påsen med något hårt så nötterna går sönder. Grädda mitt i ugnen i 150grader i 10min, slå sedan av ugnen men låt plåten vara kvar inne i 5min på eftervärme. Ät och njut!!

Av Margareta Martimo Johansson - 20 juni 2011 21:48

Mysis mys

 

Världens bästa mormor har kommit på besök. My skrattar sig lycklig, nu har hon egen privat chaffis hela sommaren.

 

Ovido - Quiz & Flashcards