Alla inlägg den 12 september 2010

Av Margareta Martimo Johansson - 12 september 2010 20:13

Japp idag har jag bakat och åter bakat.

Först gjorde jag "ett ugnsplåts bröd".

 

50g jäst

2kg mjöl

100g rapsolja

12dl vatten

1 msk salt

Jag bytte ut några dl vetemjöl special mot vetekli, grahamsmjöl och havregryn och tillsatte pumpakärnor och linfrön men man kan ha i percis det man känner för.


Gör degen och låt den jäsa i ca 60min under duk, innan man knådar om den och plattar ut den till rätt storlek, låt den jäsa igen i ca 30min utan duk.Skär sedan brödet i lagom stora rutor och nagga den.

Ett tips är att ha bakplåtspapper i ugnsplåten så lossar brödet lättare när det är gräddat.

 

Grädda längsned i ugnen i 200g i 45-60min.

 


Medan brödet var i ugnen så började jag göra piroger. Fyllningen bestod av köttfärs, rivna morötter, vitkål, grön paprika, rödlök, tomatpure, salt och peppar.

  Degen gjorde jag av ett pajbotten recept, lät den stå i kylen i 30 min sedan kavlade jag ut den tunn och skar fyrkantiga bitar. Lade fyllningen i mitten och tryckte fast kanterna med en gaffel.

 

Grädda dem i 225g i 10-15min i mitten av ugnen.

Ovido - Quiz & Flashcards