Alla inlägg under januari 2011

Av Margareta Martimo Johansson - 22 januari 2011 19:08

En god kopp kaffe och en smarrig kolakaka till, så lite kan göra en så glad.

  


Kolakakor ca 30st

100g smör eller margarin

1dl socker

2½dl vetemjöl

1msk vaniljsocker

1msk ljus sirap

1 tsk bakpulver


Gör så här: Blanda rumstempererat smör och socker poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker, tillsätt det sedan i smör/socker röran samt sirapen. Arbeta ihop till en deg. Dela degen i tre delar och rulla ut dem till långa längder (lika långa som plåten). Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper under, platta till dem lite. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 10-12min. Skär i mindre bitar, ca 2cm medan de fortfarande är varma. 

Av Margareta Martimo Johansson - 21 januari 2011 16:07

Idag var jag till barnmorskan och skulle bl.a få lyssna på Knuttens hjärtljud men den lilla rackaren sparkade så fort apparaten kom i närheten. Det lät som ordentliga karatesparkar så det finns en möjlighet att vi har en världsmästare i kickboxning där inne, snabb som sjutton var h*n på att flytta sig också. Det var väl jätte roligt att få slingra sig runt och sparka mot den stora saken som kom emot h*n. Jag fick nöja mig med att lyssna på ljudet från navelsträngen och allt lät bra enligt barnmorskan så då kan man andas ut lite. Jag blir så nervös dagen/kvällen innan jag ska träffa någon, massa tankar rinner genom huvudet. Tänka om det inte är som det ska? Ska det verkligen kännas så här? Varför putar det ut där? Varför känner inte jag så när alla andra gör det? osv, osv, osv..... Känslan efteråt, när jag fått höra att allt är/låter som det ska, gör att jag nästan kan flyga.

Underbara, busiga Knutten kommer nog att se till att både jag och Simon får springa benen av oss när h*n kommer till världen.

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Av Margareta Martimo Johansson - 20 januari 2011 21:03

Så här såg jag och magen ut i onsdags precis innan det var gympadax. Nu har vi kommit till v.21 och magen växer så det knakar.

  


  


  

Av Margareta Martimo Johansson - 19 januari 2011 18:18

Ratatouille med kyckling


Ratatouille ca 4 personer

1 zucchini

2 paprikor

3 tomater

3 morötter

2 gullök

2 vitlökskylftor

1dl rödvin

salt

peppar

oregano

basilika


Gör så här: Plocka fram alla grönsaker och rotsaker du ska använda. Man kan variera, aubergine är jätte gott att ha i. Tyvärr såg de så tråkiga ut på affären när jag var och handlade så jag stod över. (Jag minskade lite på receptet som ni ser)


Skär i lagom stora bitar.


Blötlägg lergrytan i minst 10min i kallt vatten innan du lägger i alla bitar i den, tillsätt rödvin och kryddor. Krydda efter smak och tycke. Tillaga i ugnen i 220grader i ca 50min.


Ta ut ur ugnen, servera gärna med kyckling och bröd men det går utmärkt att skippa kycklingen eller byta ut den mot något annat. Ett glas rödvin till maten är som pricken över i:et.

              

Av Margareta Martimo Johansson - 19 januari 2011 10:27

...ja eller en husmor får hjälp av en annan husmor. Utan Lucias hjälp hade nog det sett ut som ett råttbo och symaskinen hade leg   at ute i snön. Men nu är husmor riktigt snygg när hon står i köket och magen behöver inte längre bli mjölig.


  

Av Margareta Martimo Johansson - 18 januari 2011 21:15

Super gott och jätte enkelt att göra.


 


Morotssoppa för ca 6 personer

1kg morötter

300g potatis (ca 3 stora)

1 gullök

3 vitlöksklyftor

2 grönsaksbuljongtärningar

3 msk rapsolja

chillipeppar

ev svartpeppar

vatten

creme fraiche


Gör så här: Skala morötterna och potatisen, skär dem i små bitar. Hacka löken och vitlöken, fräs den i rapsolja så den blir glansig och tillsätt chillipepparn. Lägg i morötterna och potatisen, fyll på med vatten så det täcker rotsakerna. Låt koka upp, tillsätt buljongtärningarna och koka tills rotsakerna har mjuknat. Mixa med en mixerstav tills soppan är slät. Smaka av och dra vid behov några drag med pepparkvaren över soppan. Låt den koka upp igen. Servera med en klick creme fraiche, en god ostsmörgås och ett glas mjölk.


Soppan är väldigt kcalsnål så tänk att äta något till, smörgås och mjölk eller tillsätt lite mer rapsolja om du vill öka på energiinnehållet.

Av Margareta Martimo Johansson - 17 januari 2011 14:15

Såg här såg v.2 ut för mig:

Måndag- Vila

Tisdag- Löpning 5km

Onsdag- T-bäcksgympa (mitt pass)

Torsdag- Vila

Fredag- Vila

Lördag- Inspirationsdag  (4 olika pass)

Söndag- T-bäcksgympa (styrka)

Av Margareta Martimo Johansson - 16 januari 2011 18:23

Ett gott och enkelt bröd


50g jäst

10dl vatten

3dl vetekli

2dl kruskakli

5dl vetemjöl special

7dl havregryn

2msk rapsolja

½dl linfrön

½dl solrosfrön


Gör så här: Värm vattnet så det blir fingervarmt (37grader), lös jästen i lite vatten, tillsätt sedan resten samt oljan, linfrönen och solrosfröna. Tillsätt mjöl, havregryn och kli tills du fått en fast och klibbfri deg, tillsätt ej allt mjöl på en gång utan arbeta in det, ibland kan det behövas mer eller mindre mjöl. Arbeta degen i minst 10min. Låt den jäsa under bakduk i 60min. Arbeta degen i någon minut, fördela sedan den i tre delar om du vill baka ut dem som jag gjorde. För att de inte ska fastna i formen kan man smöja dem med lite rapsolja. Grädda i 250grader i ca 40min, håll ett på bröden så de inte blir brända på toppen, minska värmen till 200grader efter ca 30min.



Ovido - Quiz & Flashcards