Direktlänk till inlägg 23 mars 2011

Hemmagjord glass

Glass är gott men vanlig glass som man köper i affären innehåller mest socker och fett så jag har gjort några egna varianter med olika frukter och kesella, gör man glassen själv kan man packa den full med både vitaminer och mineraler. Allt du behöver är valfria frukter eller bär, kesella, ev vanillinsocker, skålar och en mixerstav.

Super enkelt att göra, mixa alla ingredienser i en skål och ställ sedan in i frysen i någon timme.


  
















Vill man ha något gott på kvällen men samtidigt hålla ner kcalintaget så kan dessa vara ett alternativ mot valig glass.

Mina glassars kcalinnehåll/portion

1. ca 130 kcal

2. ca 80 kcal

3. ca 90 kcal

4. ca 80 kcal

5. ca 60 kcal


Väljer man istället vanlig glass så är deras kcalinnehåll/portion

Daimstrut 342kcal

Gräddglass 15% 167kcal

Lättglass 5% 125kcal

Mjukglass 116kcal



 
 
Andrea

Andrea

23 mars 2011 09:25

Det både låter och ser gott ut! Som stor glassälskare är jag galet förtjust i hemmagjord glass. I helgen ska vi lyxa till det med att bjuda på lakrits och polkaglass plus någon ny sort som ännu inte är bestämd. Kanske att jag provar ditt grundrecept på någon smak! (synd att det inte finns laktosfri kesella..)

http://ettandetagbort.blogspot.com

Margareta Martimo Johansson

23 mars 2011 19:35

Jag har inte super koll på de laktosfria varorna men har inte Valio en kvarg? Det kan ju vara värt att testa med lite vanilj till. Eller sojayoghurt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margareta Martimo Johansson - 7 december 2011 21:11

Ja livet rullar på här ute hos oss. Praktiken börjar lita mot sitt slut, bara denna och nästa vecka kvar. Efter det väntar två dagar i skolan, redovisningar av uppgif, surr med klasskompisar och en examensmiddag. Sedan är det klart!! Fasiken vad spän...

Av Margareta Martimo Johansson - 6 november 2011 14:01


Mysan älskar att läsa sin Lilla My-bok. Rätt eller fel väg, det är mindre noga.   ...

Av Margareta Martimo Johansson - 28 oktober 2011 22:34

Ja fy skäms på mig, har varit väldigt dålig på att uppdatera er om vad som händer här hos oss. För enkelhetens skull gör jag en lista. 1. Uppsaten är färdig. 2. Praktiken har startat och jag stormtrivs. 3. Mysan har hunnit bli 5 månader. 4. H...

Av Margareta Martimo Johansson - 5 oktober 2011 12:21


Hösten med dess färger och former är jätte intressant tycker My.   ...

Av Margareta Martimo Johansson - 27 september 2011 21:09

Nu är Mysan verkligen en stor tjej, första rikitga maten är testad. Potatis är toppen, eller mamma och pappa tolkade alla skratt och leenden som det i allafall.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards