Alla inlägg den 20 december 2010

Av Margareta Martimo Johansson - 20 december 2010 13:26

Vecka 50 såg ut så här för mig:

Måndag- Vila

Tisadg- Vila

Onsdag- T-bäcksgympa

Torsadg- Cykel 30min + rygg och mage

Fredag- Snöskottning :)

Lördag- Vila

Söndag- Vila

Av Margareta Martimo Johansson - 20 december 2010 11:54

Så här innan jul tänkte jag dela med mig av några recept som kommer att hamna på mitt julbord.


Jag är ingen fantast av Janssons frestelse så är det någon annan som tycker likadant eller om man vill ha ett vegetariskt allternativ (innehåller dock ägg) så ska man testa detta.


Krämig spenatgratäng

4 portioner

750g fryst bladspenat

300g champiojoner

150g lätt färskost, gärna med örter

2 ägg

1 lök

1dl torrt vitt vin

20g riven parmesan

rapsolja

salt och peppar


Gör så här: Tina spenaten på svag värme med lite vatten i en kastrull. Häll av vattnet och låt spenaten svalna. Smörj in en ugnsfast form med lite rapsolja. Skala och hacka löken samt skär champinjornerna i tunna skivor.

Stek lök tills den mjuknat, tillsätt svampen och stek den en stund tills det börjar knäppa i pannan, då har vattnet avdunstat från svampen. Häll på vinet, salta och peppra ev andra kryddor efter smak och tycke. Lägg på ett lock och låt sjuda i ca 5min.

Blanda ägg, färsk ost, salt och peppar, rör ner det med spenaten. häll spenatblandningen i den smorda formen och lägg svampblandningen över. Riv parmesan över och grädda i ca 200 grader i ca 25min.


Om man vill kan man äta rätten så eller tillsätta skalad och finstrimlad potstis samt lite grädde för att få den sanna Janssons frestelse känslan. Då behöver den var lite längre i ugnen. Känn så potatisen är mjuk.

Ovido - Quiz & Flashcards