Direktlänk till inlägg 24 februari 2011

Maggans specialbröd

Av Margareta Martimo Johansson - 24 februari 2011 15:54

Nu har jag gjort en annan variant av mitt underbart goda bröd. Jag gjorde det med färsk jäst och sedan lät jag det stå och jäsa i ca 4 timmar innan jag bakade ut det. Valde även att göra två jätte stora bröd, så vill man göra dem mindre så kan man göra 4-5 limpor av denna sats.


 


25 g färsk jäst

1 liter ljummet vatten

1,2 kg mjöl, jag hade en blandning utav vetemjöl special, grahams och dinkel.

1 dl torkade blåbär, granatäpplekärnor och russin

½ dl rapsolja

2 tsk salt

pumpakärnor och havregryn som dekorering på brödet


Gör så här: Smula jästen och tillsätt vattnet, rör om så allt löser sig. Tillsätt olja, salt och de torkade bären. Arbeta in mjölket lite i taget tills degen blir slät och fin. Låt jäsa under bakduk i 3-4 timmar, strö lite mjöl uppe på degen så den inte fastnar i bakduken. Efter jäsningen så dela degen i två delar (eller fyra-fem delar om du vill ha mindre bröd), arbeta degen väldigt lite, forma bröden snabbt till rätt form och placera dem på plåten. Stö havregryn och pumpakärnor över och grädda i nedre delen av ugnen i 220grader i ca 45min. Låt svalan under bakduk på galler.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margareta Martimo Johansson - 7 december 2011 21:11

Ja livet rullar på här ute hos oss. Praktiken börjar lita mot sitt slut, bara denna och nästa vecka kvar. Efter det väntar två dagar i skolan, redovisningar av uppgif, surr med klasskompisar och en examensmiddag. Sedan är det klart!! Fasiken vad spän...

Av Margareta Martimo Johansson - 6 november 2011 14:01


Mysan älskar att läsa sin Lilla My-bok. Rätt eller fel väg, det är mindre noga.   ...

Av Margareta Martimo Johansson - 28 oktober 2011 22:34

Ja fy skäms på mig, har varit väldigt dålig på att uppdatera er om vad som händer här hos oss. För enkelhetens skull gör jag en lista. 1. Uppsaten är färdig. 2. Praktiken har startat och jag stormtrivs. 3. Mysan har hunnit bli 5 månader. 4. H...

Av Margareta Martimo Johansson - 5 oktober 2011 12:21


Hösten med dess färger och former är jätte intressant tycker My.   ...

Av Margareta Martimo Johansson - 27 september 2011 21:09

Nu är Mysan verkligen en stor tjej, första rikitga maten är testad. Potatis är toppen, eller mamma och pappa tolkade alla skratt och leenden som det i allafall.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards