Alla inlägg den 16 februari 2011

Av Margareta Martimo Johansson - 16 februari 2011 12:13

Bröd med torkade blåbär, granatäpple och russin

   


50g färsk jäst

7dl ljummet vatten (37grader)

ca, 2,5 liter mjöl (jag blandade vetemjöl special och grahamsmjöl, mer graham än vetemjöl)  

1dl blandning av torkade blåbär, granatäpple och russin

1dl pumpakärnor

2msk rapsolja

1tsk salt

havregryn för dekoration


Gör så här: Smula jästen i en bunke, tillsätt vatten, rör om tills allt lös sig. Tillsätt olja, blåbär, granatäpple, russin, pumpakärnor och salt. Arbeta in mjölet, degen kan vara något mer klibbig om du vill grädda det i formar, det blir mer saftigt och smular mindre. En fastare deg är lättare att arbeta med om du ska göra limpor eller bullar. Låt jäsa under bakduk i ca 60min. Arbeta degen lätt och fördela den i tre smorda formar, strö gärna lite havregryn eller mjöl i formen så får du fina kanter på brödet samt att det fastnar inte lika lätt. Strö lite havregryn på brödet. Låt jäsa utan bakduk i ca 30min. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45min i 220grader, provstick gärna brödet emd en potatissticka så du ser att det är färdigt.


    

                         Smorda formar med          Deg på jäsning

                             lite havregryn



Jag passade även på att koka lite sylt medan bröden gräddades, lingon- och havtornssylt.   

Ovido - Quiz & Flashcards