Alla inlägg den 8 april 2011

Snabbt aprikosbröd

 

8 dl mjöl (jag tog 4dl vetemjöl special och 4dl grahamsmjöl) 

5 dl vatten

2 dl havregyrn

2 dl rågkross

1 dl torkade aprikoser

½ dl linfrön

½ dl pumpakärnonr

2 msk rapsolja

2 tsk bakpulver

1 tsk salt


Gör så här: Måtta upp vattnet i en skål, tillsätt havregryn, rågkross, linfrön, pumpakärnor, rapsolja och salt. Låt stå och dra i någon minut medan du skär de torkade aprikoserna i mindre bitar, rör sedan ner dem i smeten. Blanda mjöl och bakpulver, tillsätt det i smeten och arbeta ihop en slät, klibbfri deg. Dela degen i hälften och forma runda bröd. Skåra och nagga bröden med en gaffel. Grädda i nedre delen av ugnen i  20-30min i 225grader.

Av Margareta Martimo Johansson - 8 april 2011 11:14

Nu börjar det dra ihop sig för både Blodomloppet och Vårruset samt massa andra roliga tävlingar. I år får jag stå över men nästa år kommer jag igen och då får ni passa er.

Tänkte dela med mig av några små tips som man kan tänka på under loppets gång.

1. Först och främst: Löpning är roligt så glöm inte att ha roligt när du springer.

2. Det kan vara bra att springa med en kompis, prata ihop er innan loppet hur ni ska göra om någon vill öka eller minska tempot. Det sista man vill är att återfinna sin kompis efter mållinjen med en sur min och spendera resten av dagen med frågor som "varför sprang du ifrån mig?" eller "vi hade ju bestämt att vi skulle springa i ett högre tempo, varför hängde du inte på?"

3. Ta rygg på någon annan löpare, att springa i lä sparar kraft och energi.

4. Undvik att ta ut svängarna, lyft blicken från marken och se den rakaste vägen framför dig.

5. Ha koll på hur vätskestationerna är ut placerade, du kan spara mycket tid och energi genom att veta på vilken sida de är placerade på samt att planera din väg in i stationen så du slipper zickzacka mellan andra löpare.

6. Utnyttja vätskestationerna, dricker du först när du är törstig så är du redan i negativ vätskebalans. Ju varmare och längre loppet är desto vikitgare är det att ha koll på sitt vätskeintag.

  

Ovido - Quiz & Flashcards