Alla inlägg den 13 maj 2011

Av Margareta Martimo Johansson - 13 maj 2011 20:01

Tranbärs- och äppelbullar

  


Tranbärsbullar

6dl mjöl

5dl vatten

3dl havregryn

2dl torkade tranbär

1dl rågkross

1msk rapsolja

1½tsk bakpulver

1tsk salt


Äppelbullar

6dl mjöl

5dl vatten

3dl havregryn

1dl rågkross

1dl linfrön

1dl pumpakärnor

1msk rapsolja

1½tsk bakpulver

1tsk salt

Ett river äpple


Gör så här: Mått upp vatten och tillsätt rågkrosset, låt det svälla i några minuter. Tillsätt rapsolja, salt och torkade tranbär eller linfrön, pumpakärnor och det rivna äpplet. Blanda mjöl, havregryn och bakpulver, arbeta ihop det med smeten tills degen är slät. Forma små bullar. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30min i 200grader.


 



















































Nu leder Hälsoveckan mot sitt slut, det är några dagar kvar så kolla runt vad som händer där du bor och missa inte ett tillfälle att gå på någon av de roliga aktiviteterna som erbjuds. För mig är veckans föreläsningar slut. Det har varit helt fantastiskt att få vara ute och träffa folk i byarna runt omkring Umeå. Jag hoppas verkligen att alla som tog sig tid fick ut något utav mina föreläsningar. Det tror jag då jag har fått väldigt bra feedback utav deltagarna och arrangörerna.


Bra mat och motion är viktigt för oss alla. Man kan se de två som ett gift gammalt par, de funkar en för sig men tillsammans är de ett vinnande team.

 

Presentation


Att må bra vill vi alla, min blogg handlar om hur man kan göra detta genom bra mat, träning och de där andra små gulkornen som gör livet värt att leva för.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards