Alla inlägg den 23 november 2010

Av Margareta Martimo Johansson - 23 november 2010 22:42

Har du någon gång ställt dig själv frågan, ”vad är träning just för mig?”  Det pratas dagligen om träning, motion och fysisk aktivitet men vad du anser vara träning stämmer kanske inte överrens med vad jag anses. Det kan vara bra att ta sig en funderare, är det styrketräning på gymmet, löpning, yoga, ridning, promenader eller trädgårdsarbete? Oavsett vad du anses vara träning så ska du vara stolt över din träning och njuta av den tid du avsätter för det. Det är lätt hänt att man börjar jämföra sig med andra, detta kan vara ett sätt att motivera sig men det kan tyvärr ha motsatt effekt också. Känn inte att kraven blir för höga och sätt inte upp mål som inte är realistiska. Träningsmål är oerhört bra att ha, både delmål och långsiktiga slutmål. Men glöm aldrig att träningen ska vara rolig så du fortsätter med den regelbundet under lång tid. Alla stöter på svackor och då kan man behöva byta träningsform eller ändra i sitt schema för att komma på fötterna igen, det viktiga är att man inte kör sig i väggen och blir less på allt som har med träning att göra.

Jag har satt upp ett mål att jag ska springa maraton och nu har jag utvecklat mitt mål till ett specifikt maraton. Jag har bestämt att jag ska springa ”the big five marathon” som går i Sydafrika. Sol, vilda djur och ett äventyr man sent glömmer. När detta blir av är inte bestämt, kostar ju en del men det står just nu högt upp på min ”saker att göra innan man dör” lista. Nyfiken på detta maraton, kolla in www.big-five-marathon.com


Träning i måttlig mängd och i rolig form= ett roligare och mer hälsosammare liv.

Ovido - Quiz & Flashcards