Alla inlägg den 4 augusti 2010

Av Margareta Martimo Johansson - 4 augusti 2010 20:57

Alla behöver vi stanna upp och andas, hinna tänka efter vad vi gör och vad andra gör mot oss. Idag ska allt ske på en gång, man ska ständigt vara kontaktbar och man ska hinna med allt. Gör man inte detta så finns det ofta en känsla av otillräcklighet. Vad händer den dagen kroppen säger i från, "Stopp nu är det nog!" Vad gör man då? Vem vänder man sig till? I vilken ände börjar man reparera?

Därför är det viktigt att försöka tänka efter före detta händer och ta sig tid för att andas och sedan fatta ett beslut, Behöver jag verkligen göra allt detta nu? Måste jag vara kontaktbar varje minut under dessa 24 timmar? Måste jag ställa upp och baka bullar till barnens dansuppvisning, är det inte någonannans tur nu?


Om du inte kan komma på några fördelar med att stanna upp så ta en av dessa:

*pulsen minskar

*andningen blir lugn och djupare, din anvlappningsmekanism kommer att aktiveras av andningsändringen

*stresshormonerna minskar medan "lyckohormonerna"/endofinerna ökar

*blodtrycket sjunker

*musklerna slappnar av och spänningar minskar

*koncentrationsförmågan förbättras

*man blir mer kreativ

*man fylls med ny energi


Många tror kanske att man måste avsätta tid, kanske 5 min/timme för små minipauser, det kanske är ett tips för den som är väldigt kontrollberoende men ofta leder det bara till mer stress. Jag brukar ta allt konstiga chanser jag får under dagen ex i bilkön när det är rött så drar jag i handbromsen och släpper ratten, blundar och andas djupt några gånger. Gör det samma om du väntar på bussen, tåget eller en kompis.


Sedan vi flyttat ut till Tväråbäck har mina stresshormoner säkert gångrats flera 100 gånger. Den som tror att man repare ett hus i lugn och ro måste leva i ett "lala land" men jag har hittat ett så bra aätt att kunna andas och samtidigt känna mig stolt över vad vi åstakommit hittills.


                 


Jag har börjat köra mina yogapass uppe vid badtunnan. Det är så underbart med den friska luften som får mitt hår att virvla runt i ansiktet, fåglarna som kvittrar och doften av gräset och blommorna runt mig. När jag är färigt sätter jag mig ner och bara ser ut över mina marker, på samma sätt som forntidskvinnan satte sig på ett högt berg och såg ut över sin flock.


Hitta ditt sätt att andras på för det kommer du att tjäna på i framtiden.

Av Margareta Martimo Johansson - 4 augusti 2010 11:11

Igår fm kom vitvarorna och igår kväll bars de i och ställdes på plats. Jag ser så framemot att få laga mat i mitt eget kök.


Göran var med och hjälpte till.

  


Kyl och frys på plats.

  


Varmluftsugnen

  


Diskmaskin, bänkskivor och diskho + kran.


Lucia och jag började tapetsera i köket, det blev en ljusgrå tapet. Rikitgt snyggt!

     

Ovido - Quiz & Flashcards