Alla inlägg under juni 2010

Av Margareta Martimo Johansson - 10 juni 2010 15:52

Var iväg och handlade lite sommarläsning. Nu glömmer vi all kurslitteratur och läser det vi vill  Jag ska total gotta mig i Guns N´Roses galna liv men först ska jag avsluta Barack Obamas memoarer. Det blir en riktig gott och blandat påse av böcker för mig i sommar.


Sol, Latte och böcker kan det bli bättre??

 

Av Margareta Martimo Johansson - 10 juni 2010 10:24

Jag fick lite frågor om vikt och BMI tänkte att det kanske är fler som funderar om det. För att räkna ut sitt BMI tar man sin kroppsvikt/(längden x längden), BMI= kg/m x m   Ex Kajsa är 175cm och väger 70kg, hennes BMI skulle då vara 22, 9. Det finns olika gränsvärden för vuxna, det finns andra värden för barn.

Undervikt <19

Normalvikt 19-25

Övervikt 25-30

Fetma >30

   Enligt mig så säger inte BMI något om din egentliga hälsa. Det finns många andra bra sätt att komma fram till vilken fett- och muskelmassa man har. BMI har många brister, bl.a vet du inte hur fördelningen av fettmassan är på din kropp, det finns inte heller någon skillnad mellan män och kvinnor samt att muskler väger mer än fett vilket gör att den som är väldigt muskulös får ett högt BMI.

   Att mäta sig på en vanlig våg säger inget om det är hälsosamma eller ohälsosamma kilon du ser. Det är viktigt att du väger dig vid samma tidpunkt, på samma ställe och med samma våg för att få en bättre bild om du ökar eller minskar i vikt. Tränar man eller om man startat upp sin träning är det viktigt att tänka på detta när man väger sig. Muskelmassan och blodvolymen ökar, vilket leder till att vikten ökar.

   Andra metoder som man kan använda sig av är:

Midjemått, ett väldigt enkelt sätt att få reda på hur stor ”kalaskulan” är.  Fettet som lagras kring magen kan lättare frigöras och transporteras till viktiga inre organ och kan då ställa till problem. Håll koll på midjemåttet! Kvinnor: under 80cm är bra men passerar man över 88cm finns det en hälsorisk. Män: under 94cm är bra men passerar man över 102cm finns det en hälsorisk. Man mäter sitt midjemått genom att måtta mellan de nedersta revbenen och den övre delen av höftbenet. Många säger att man ska mäta över naveln men naveln kan flytta sig om man går upp eller ner i vikt. Andas lugnt och avslappnat och mät vid utandning.

Bioelektrisk Impedans Analys/ BIA, många gym, träningscenter och hälsorådgivare använder sig av en mätare som skickar ström genom händer och fötter. Med denna metod får du fram den exakta fettprocenten samt att de senaste modellerna även visar hur fettet är fördelat. För att få det bästa resultatet så bör man mäta sig på morgonen, innan man ätit frukost och tränat. Det är bra om man varit uppe några timmar samt att man inte tränat hårt dagen innan. Alkohol, mat som man sällan äter och menstruation kan påverka mätningen.

Av Margareta Martimo Johansson - 9 juni 2010 22:59

Var ut till T-bäck en sväng ikväll och hade lite kvällsprojekt i trädgården.


Vattenfallet fick sig en omgång

 


Petade ner de söta pinnarna så jag har kolla på vad som ska komma upp

 


 


Jag har gjort ett ryck och rensat ur garderoben, helt otroligt hur mycket kläder jag har. Jag brukar ha en årlig rensning för att få bort de jag inte använt på ett år men ändå finns det kvar hur mycket som helst och varje år tänker jag "varför sparade jag denna förra året?" Nu ska jag iväg till Myrorna för att lämna av denna lilla hög.


 


Av Margareta Martimo Johansson - 9 juni 2010 09:14


 

De här åt vi till middag igår, jätte gott.


Fiskpinnewraps

Fiskpinnar eller riktig fisk om du hellre vill ha det.

Sallad

Morötter

Gurka

Tomat

Avokado

Tunnbröd

Dressing: Turkisk eller grekisk yoghurt med några msk ajvar relish

Stek fiskpinnarna och skär upp alla grönsaker i lämliga storlek. Vill man ska kan man ha bulgur, matkorn eller något annat till, testa det var som sagt jätte gott och hur enkelt som helst.

Av Margareta Martimo Johansson - 7 juni 2010 10:19

Vi tänkte att vi slägger ihop en husblogg så alla som vill kan följa vårt arbete ute i Tväråbäck, Vännäs. Om allt går enligt planerna så är huset vårat kring midsommar, så hålla alla tummar som ni har. I helgen så startade vi upp några mindre projekt på utsidan, vi städade upp allt små bråte som fanns runt huset, gjorde ett grönsaksland och satte lite potatis och sådde lite grönsaker. Vi tog även bort ena blomrabatten på framsidan så vi kan ha utemöbler där. Så här ser det ut nu men vi får se hur längt vi har kommit till hösten.



Framsida


Simon har tagit bort blomrabatten och lägger plattor

 

Jag och Lucia fick iordning landet så vi kunde sätta lite potatis, morötter, rödbetor, sockerärtor mm


Baksidan sett uppifrån badtunnan


Baksida



Badtunna



 Simon in action

 


Framsidan när allt var klart

 

Vi rundade av helgen med att åka in till Vännäs och äta Thaimat, gudomligt gott

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards